Zoeken in deze blog

zondag 21 mei 2017

De zoektocht naar de juiste voorzieningen [1]

Keuzes, keuzes, keuzes. Daaraan geen gebrek. Bij het ontwerpen van een Tiny House moet je heel wat keuzes maken. Het is veel uitzoekwerk, omdat er nergens een standaard pakket aan informatie te krijgen is.
Omdat we off-grid willen, hebben we gekozen voor koken op gas, een inbouw kookplaat, aangesloten op flessengas.


Voor de oven hebben we gekozen voor een kleine electrische oven. Klein, omdat we vaak maar weinig tegelijk bakken en omdat ik het jammer vind van al het opwarmen van de oven als je een grote hebt en maar een klein beetje ervan gebruikt. Ik houd van koekjes bakken en koekjes bakken op 2 roosters onder elkaar (wat ik nu vaak doe) werkt toch minder goed, omdat je ze vaak tijdens het bakken moet omwisselen om de koekjes gelijk te laten bakken. Dan doe ik dat liever met een kleinere oven, waarin je ze dan achter elkaar bakt, de oven is dan toch al warm en de baktijd per plaat ook korter.
Er past ook een pizza in, en natuurlijk ook mijn mooie ovenschaal, voor als ik een ovenschotel wil maken. Brood bakken kan er ook prima in :)
Waarschijnlijk komt hij op een plank aan de muur in de keuken.

De wasmachine was nogal een puntje, toen we plannen begonnen te maken voor ons Tiny House. Omdat we 3 kinderen hebben, hebben we ook veel was, meestal wel 1 was per dag. Dus ik wilde dat niet allemaal op de hand gaan doen, of op een manier die me heel veel kracht en energie zou kosten.
Robin heb ik niet kunnen overtuigen om een wasmachine op fietskracht te nemen... jammer, want hij kan zo goed fietsen ;o)

We hebben nu een lichtgewicht wasmachine gevonden die een aparte was- en spinfunctie heeft. Je kunt zelf de tijd instellen en je bent nog sneller klaar met je was ook! Ik vond het bij mijn huidige machine al vervelend dat een cyclus 1,5 uur duurde. Je hebt niet echt veel keuze daarin.
Door verschillende reviews van dergelijke machines heb ik geleerd dat het wassen ook efficiƫnter gaat. Ook kan je zelf de hoeveelheid water bepalen.
Het was nog een heel gedoe om de machine die ik wilde hebben, ook hier in Nederland te vinden. In Amerika zijn deze wat meer op de markt, maar die wordt helaas niet hierheen verzonden. Gelukkig heb ik na veel zoeken toch een bedrijf gevonden in Nederland en ik hoop hem binnenkort alvast te gaan uitproberen :)

4 opmerkingen:

  1. Welke wasmachine heb je en waar gekocht?
    Bevalt hij?
    Afz. Imke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal binnenkort een link plaatsen in het vervolgbericht hierop. Hij bevalt goed. Ik zag dat hij nu zelfs in prijs is gezakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij werkt op elektriciteit inderdaad, maar hij verbruikt erg weinig.

    BeantwoordenVerwijderen